جریمه فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله‌ ها ناچیز است | ۲ سال است جرائم تبلیغ دخانیات به روز نشده

جریمه فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله‌ ها ناچیز است | ۲ سال است جرائم تبلیغ دخانیات به روز نشده

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به مضرات فروش سیگار به زیر ۱۸ سال به همشهری آنلاین گفت: جریمه فروش سیگار بر اساس قانون به زیر ۱۸ سال ممنوع است.بازرسان ما در این باره نظارت دارند اما نمی‌توانند هر دائم در مراکز عرضه کننده این محصولات حضور داشته باشند. به همین دلیل سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت هم در نظر گرفته شده که گزارش‌های مردمی درباره فروش سیگار به این گروه‌های سنی را دریافت کنند.

او ادامه داد: با گزارش‌های مردمی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرف ۴۸ ساعت بازرسی انجام می‌شود و در صورت تایید، تشکیل پرونده صورت خواهد گرفت. اما مشکل اینجاست که جرائم دیده شده در حوزه فروش و عرضه دخانیات بازدارنده نیست. جریمه تبلیغ دخانیات در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان است و هر سه سال یکبار باید طبق قانون جرائم به‌روزرسانی شوند. پس از به‌روزرسانی قانون در سال ۹۸، باید در ۱۴۰۱ هم این اتفاق محقق می‌شد که انجام نشده است. ما نرخ جدید جرائم را به هیئت وزیران اعلام کردیم و باید در این باره تصمیم‌گیری شود.

به گفته این مسئول وزارت بهداشت پیگیر افزایش جرائم است، اما هنوز مصوبه هیئت وزیران را دریافت نکرده است. اما اگر قانون به‌روزرسانی شود، جرائم تبلیغ دخانیات از ۴۴ میلیون تومان به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

او درباره جریمه فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال هم عنوان کرد و گفت: این جرائم آنقدر بازدارنده نیست که منجر به تکرار تخلف نشود. بیس فروش دخانیات بین ۸۷ هزار تومان تا ۴۳۰ هزار تومان است و در صورت تکرار ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. اگر این رقم افزایش پیدا کند، به ۱۵ میلیون خواهد رسید و می‌تواند بازدارندگی داشته باشد.